Cum tratează terapia prin ascultare Tomatis afecțiunile ADD (deficitul de atenție) și ADHD (tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate)

Primul lucru care trebuie subliniat este că aceste probleme nu au nimic de-a face cu potențialul intelectual.

Clienții pot fi supuși unui test de auz care va indica dacă auzul lor este perfect ori satisfăcător. Totuși, nu capacitatea lor de a auzi trebuie investigată, ci capacitatea lor de a asculta. Conceptul de la baza terapiei prin ascultare Tomatis este că cel afectat nu e în stare să-și concentreze, analizeze sau direcționeze ascultarea, iar atunci când este confruntat cu o varietate de sunete, le va prelua pe toate. Astfel, persoanele de acest gen vor asculta cu o distorsiune care înseamnă că vor trebui să se străduiască mult mai mult pentru a înțelege. Ca atare, ele obosesc cu ușurință și pot încerca să asculte numai pentru perioade scurte de timp. Tind să-și piardă motivația, deoarece, oricât de mult ar încerca, nu reușesc și se descurajează din ce în ce mai mult.

Sunetele filtrate prin intermediul urechii sunt sursa principală de energie pentru creier. Totuși, persoanele care suferă de ADD sau ADHD vor auzi toate sunetele ca un singur bloc de zgomot și, fiind bombardate de sunete, ori vor deveni hiperactive, ori se vor deconecta. În situația orelor de curs, copilul nu va fi în stare să se concentreze asupra a ceea ce spune profesorul, însă în mod individual el se poate concentra mult mai bine. Astfel, atunci când un asemenea copil merge la o școală particulară unde sunt clase mult mai mici, el va fi în stare să se concentreze mai bine și să facă progrese pe plan școlar, dar va trebui să muncească mult mai mult decât ceilalți copii.

Terapia prin ascultare Tomatis reeducă mușchii urechii medii prin folosirea device-lui specific( Solisten), obligând acești mușchi să funcționeze adecvat. Acest lucru se realizează prin muzica lui Mozart și cântece gregoriene, care, atunci când sunt rulate prin aparatul Solisten, vor determina mușchii urechii medii să se întindă pentru a prinde sunetele de înaltă frecvență și apoi să se relaxeze pe timpul sunetelor de frecvență mai joasă. Prin urmare, acești mușchi sunt ”puși la treabă”. Această reeducare îi permite urechii să se concentreze adecvat asupra sunetelor specifice și să împingă în fundal alte sunete neesențiale. Totuși, terapia prin ascultare lucrează de asemenea și la un alt nivel, al blocajelor emoționale ce îl pot împiedica pe client să asculte. Ele vor fi totuși, emoțional, la o vârstă mai mică, și anume la vârsta la care respectivele persoane au suferit problema emoțională originară, care le poate face să se întoarcă mereu la trauma lor, împiedicând o viață normală și o ascultare adecvată.

Diferența esențială în capacitatea de ascultare poate fi, de exemplu, ilustrată prin situația unei persoane care merge la un curs, simțindu-se relaxată și fericită și fiind în stare să asculte cu atenție, astfel încât să absoarbă ceea ce spune acolo. Totuși, dacă persoana respectivă a avut o ceartă serioasă înainte de a merge la curs, ea va fi supărată pe plan emoțional și îi va fi imposibil să se concentreze asupra vorbitorului, din cauza conflictelor sale interioare. Dacă are niște probleme emoționale, persoana respectivă nu poate progresa, ci se află într-o capcană temporală, revenind încontinuu la problema sa. Tratamentul nu va înlătura neapărat aceste traume, ci le va conferi clienților motivația pentru a le lăsa în urma lor sau, cu alte cuvinte, pentru a fi în stare să preia controlul asupra propriei lor vieți.