Dezvoltarea limbajului la preșcolari

Două ”ingrediente”-cheie sau activități de limbaj preșcolare necesare

Există două ingrediente importante de care este nevoie în cantități considerabile încă din fragedă copilărie și care vor garanta formarea unor buni comunicatori.

Ideea esențială este că, dacă nu aveți o bază de date a unui anumit limbaj în creierul dumneavoastră, nu îl veți putea reproduce. Conform experților în limbaj, pentru a se exprima bine (în orice limbă anume), copilul are nevoie de o ”bază de date vastă în creierul său, conținând patternuri de limbaj corecte, de încredere și complexe” (Andrew Pudewa, Institute for Excellence in Writing – Institutul pentru Excelență în Scris).

Studiile arată că elevii care scriu bine dețin un vocabular vast și un talent intuitiv pentru a folosi cuvintele în mod creativ și corect. Și acum să trecem la cele două ingrediente pentru o comunicare eficientă și care să se bucure de succes, și care vor dezvolta respectivul talent.

1. Memorarea

Chiar de nu vă vine să credeți, primul este MEMORAREA – acea metodă învechită de a învăța pe de rost și a exersa despre care mulți educatori cred că ar fi trebuit să moară odată cu epoca victoriană! Este de asemenea o activitate care de obicei copiilor le place mult.

Memorarea de cântece, poezii sau chiar refrene publicitare le face plăcere copiilor. Pentru a vă asigura că micuții dumneavoastră nu prind limbaj de proastă calitate din cultura noastră, ar trebui să-i învățați în mod deliberat o mulțime de versuri, poezii de grădiniță sau cântece. Procedând astfel, veți construi un megadepozit de limbaj interesant și complex în creierul lor, la care pot recurge atunci când este vorba să genereze propria lor comunicare scrisă ori orală.

Poezioarele de grădiniță, poeziile propriu-zise și cântecele le furnizează copiilor oportunități de a dezvolta o apreciere a rimei și ritmului, precum și aptitudini auditive, un vocabular interesant și un simț al umorului.

Cercetările au arătat că acei copii care se chinuiesc să găsească cuvinte ce rimează, adesea se luptă și cu învățarea citirii și ortografierii. Acesta este un alt motiv important de a familiariza copiii cu rimele, poeziile și cântecele preșcolare.

Cum să memorați poeziile împreună cu copilul dumneavoastră

Alegeți o poezioară și repetați-o rând cu rând în fiecare zi, până când copilul dumneavoastră o știe pe de rost, 100% corect. Apoi alegeți o nouă poezie, dar exersați-o în continuare și pe cea veche. Repetați-le când pe una, când pe cealaltă, până când aveți un repertoriu de zece poezioare, apoi repetați procesul cu următoarele zece. Oferiți-i copilului multe ocazii de a-și recita poeziile în fața unui public: bunici, prieteni sau alte persoane care îi vor aprecia și lăuda efortul.

Continuați să construiți baza dumneavoastră de date cu poezioare învățate pe de rost, și în curând copilul dumneavoastră va dispune de o colecție de poezii pe care și le va aminti toată viața.

2. Cititul cu voce tare

Al doilea ingredient pentru comunicarea eficientă este reprezentat de cantități CONSIDERABILE de CITIT CU VOCE TARE copiilor dumneavoastră, chiar și (și mai ales) atunci când ajung la vârsta la care sunt capabili să citească singuri – încă trebuie să le citiți cu voce tare și atunci!

Cititul cu voce tare face ca ei să audă un limbaj care este mai avansat decât nivelul la care sunt capabili să citească singuri. Ei aud pronunțarea corectă, structuri gramaticale corecte ale propozițiilor și un limbaj care este probabil mult mai sofisticat, în multe feluri, decât cel care este vorbit acasă, la școală, la televizor sau pe stradă, în mediul lor înconjurător.

Ca și memorarea, acest lucru crește depozitul de material lingvistic de calitate la care pot recurge când trebuie să genereze un limbaj extraordinar!

Ca atare, recitați poezii și poezioare de grădiniță în fiecare zi și încercați să-i citiți cu voce tare copilului cât mai des cu putință. Ați putea să țineți cărți de povești în poșetă, în mașină, la fel ca în dormitorul copiilor, așa încât să le puteți citi cu voce tare din ele de cât mai multe ori pe zi.

Să-i lăsați pe copii să asculte cărți audio contează, de asemenea, ca și cititul cu voce tare, așa încât CD-urile cu povești în mașină, în bucătărie sau în locul jocurilor pe computer și timpului petrecut în fața televizorului vor aduce și ele mari beneficii. Însă aveți grijă să le alegeți bine, pentru a nu conține un limbaj ”nesănătos”.

Sursa: www.shirleys-preschool-activities.com